Eesti Päevaleht kirjeldab järgmist juhtumit. Nimelt pöördus ühe firma kontorisse naine, kes palus seoses hädaolukorraga luba telefoni kasutada.
Väidetavalt üksikule vanainimesele helistada proovinud keskealine ja korralikult riides viisakas naisterahvas ei äratanud töötajates esmapilgul mingit kahtlust. “Ta võttis küll mitu kõnet ja ütles iga kord, et ühenduse saamine ebaõnnestus, aga keegi meist ei näinud põhjust tema sõnades kahelda,” ütles üks pealtnägijaist.
Tegelikult helistas petis kümme korda rate.ee rahalaadimise numbrile. Alles hiljem telefoniarvel näpuga järge ajades tuvastati, et sel moel oli naisel õnnestunud paari minuti jooksul tekitada ettevõttele ligi 1000-kroonine telefoniarve.
Netiportaali rate.ee kontole on võimalik telefonitsi kanda portaalisisesteks toiminguteks mõeldud valuutat ehk SOL-i. Paralleelselt portaalisiseste tegevustega on rate.ee-s ringlevat virtuaalset raha võimalik hiljem ka Eesti kroonideks konverteerida ja sularahas välja võtta. Rate.ee kontole saab ühekorraga raha kanda 25–100 krooni, seetõttu helistaski kelm korduvalt kallile teenusenumbrile.
Põhja prefektuuri majanduskuritegude talituse vanemkomissar Rocco Ots lausus, et neile on eespool kirjeldatuga samasuguseid juhtumeid teada üle kümne. Hulganisti kaebusi laekus jaanuari teises pooles, kõnesid on tehtud nii firmadest kui ka era-isikute korteritest. Tõenäoliselt on kannatanuid rohkemgi, kuid kõigil firmadel ei pruugi olla tellitud kõneeristust ning suuremates ettevõtetes ei pälvi mõnesajast kuni tuhande kroonini küündiv arve teiste seas kuigivõrd tähelepanu. Segaduste vältimiseks soovitab Rocco Ots telefoni omanikel hoolitseda ise soovitud numbri valimise eest ja alles seejärel ulatada toru abipalujale.
Siinkohal tuleb nüüd rõhutada, et rate.ee pole sugugi ainus sotsiaalne keskkond, milles ka reaalset raha saab liigutada – näiteks Second Life’i virtuaalmaailmas võivad liikuda päris suured summad. Sellegippolest on põhjust karta, et sarnaseid pettusi hakatakse ka Eestis järjest rohkem toime panema.
Omaette probleem on helistamispahavara, mis samuti võib tasulistele numbritele helistades teie arvelt reaalset raha viia. Seega võib viirustõrje olla abiks ka telefonipettuste puhuks.
http://www.sevenline.ee/blog/501-id-kaardindus
Ei puuduta küll seda posti, aga… Kuidas kommenteerite?
Varastatud ID-kaardi PIN-idega pole pahalasel midagi peale hakata – neid ei kasutata mitte makse autoriseerimiseks, vaid ID-kaardi kiibi salastatud osale ligipääsemiseks. Pealegi saab võõrale teatavaks saanud PIN-koodid alati ise muuta või kui ID-kaart kaotsi läheb, sertifikaadid peatada.
Troojalast, mis arvutis ise ID-kaardi sessiooni käima oskaks tõmmata, tahaks ise ka näha.
Üldiselt ei ole kellegi võimuses passida IGA koduarvuti juures ja jälgida, et selle kasutaja ühtki lollust ei teeks – igal arvutikasutajal tuleb oma turvalisuse eest natukenegi ise ka hoolitseda.
ID-kaart ja Mobiil-ID on igal juhul turvalisemad kui paroolid ja koodikaardid, kuid ka nende kasutamisel peab järgima teatud nõudeid: http://www.id.ee/10521
helistades SOL’ide ostmise numbrile saad sa omale koodi(mis on ilmselt piisavalt pikk, et seda mitte huupi ära arvata), mis tuleb hiljem rate keskkonda sisse logides sisestada. Siis saad omale ~41 SOL’i. Et teha 10 kõnet ja pidevalt midagi üles kirjutada jne, pidi see petis ikka parajalt pikalt ning järelvalveta olema. Olgu veel lisatud, et minumeelest oligi 1000.- limiidiks. Lisaks veel, et kuna seal keskkonnas liigub (virtuaal)raha, siis võiks vähemalt keskkonda autentimine üle krüpteeritud andmesidekanali olla!!
Tegelikult tuleks EMT’l sellise finantsteenuse osutamine ära lõpetada. Mitte keegi meist ei suuda koguaeg oma telefonil 24h silma peal hoida. Seega on see veel üks ahvatlus varastele. Ja nii see ka on, sest just rate.ee ( kuulub EMT’le) teenust kasutades minu pereliikmelt varastatud telefoniga tekitati kahju a 4000EEK. Saadeti mingeid sõnumeid. EMT selle peale, et kuna summa oli suur saatis vahearve!!! Et makseke aga ära. Mul ei ole tuju ja viitsimist aga ehk kellelgi on ja uurib kas EMT’l on üldse sellisteks finantstehinguteks äriluba olemas! Seda juhtumit menetleb aga politsei ning tegelikult on süüdlane ka teada. Raha sellelt kodanikult tagasi saada pole aga lootust. EMT võiks aga siiski mõelda oma klientide kaitsele (limiidi teenus nagu nii ei toimi, öeldakse, et kasutage kõnekaarte!!!). Ei ole ta enam kõige parem siin Eestis midagi